الصباح العربي
الجمعة، 29 مارس 2024 12:46 مـ
الصباح العربي

ميديا وتوك شو

بالفيديو.. السيسي: بحيرة كينج مريوط هترجع كما كانت وهشيل كل المخالفات

الصباح العربي

أكد الرئيس عبد الفتاح السيسي، أن بحيرة كينج مريوط، ستعود كما كانت وأفضل من ذي قبل، معتبرا أنه التزام تجاهد البلد والمواطنين.

وقال خلال فعاليات افتتاح مشروع إسكان غيط العنب بالإسكندرية «بشاير الخير 2»: بحيرة كينج مريوط هترجع كما كانت وأحسن وهشيل كل المخالفات وهزيل كل اللى عمل حاجة وأقول ذلك لكل متجاوز.. محدش يقبل التعدى على مستقبل أولادنا.. البعض يظن أن الدولة مقصرة بسبب انقطاع المياه والصرف الصحى.. إحنا كمسئولين وكمواطنين علينا التزام تجاه بلدنا وأولادنا.. هذا الكلام موجود فى إسكندرية والقاهرة وكل محافظات الدولة.. قولوا لى اعمل إيه.. ولا اسكت.. إذا كان مطلوب منى أسكت أسكت.. يعني مثلا بحيرة المنزلة عاوزة 30 مليار جنيه عشان تعود لما كانت عليه".

وأشار إلى أن التعديات موجودة فى كل محافظة ولا يمكن السكوت عنها، مضيفًا :"مش معقول نصلح وناس معانا تعيقنا كلنا"، موجها المسئولين بالمنطقة الشمالية العسكرية ووزارة الداخلية بالتعاون مع المحافظ، مضيفًا:" عاوز يوم بيوم موقف بالتجاوزات فى المبانى والإزالات التى تجرى.. هذا الأمر أمن قومى.. لو سبت الناس البسطاء بضعفهم وغلبهم عايشة بهذه الطريقة فالبلد والله 3 أو 4 سنوات هتتهد.. بس إحنا كأجهزة لازم نحط إيدنا فى إيد بعض عشان نمنع الكلام ده".

بالفيديو السيسي بحيرة كينج مريوط هترجع وهشيل المخالفات

ميديا وتوك شو

آخر الأخبار

click here click here click here altreeq altreeq