الصباح العربي
الثلاثاء، 7 مايو 2024 05:04 صـ
الصباح العربي

المغير: يوماً ما سأتحدث عن ما حدث خلف طيبة مول

الصباح العربي

قال الناشط الاخواني احمد المغير، أن يوم فض اعتصام رابعة والنهضة ، بمثابة يوم ولادته من جديد ، لأنه كان يوما أسطوريا صنع رجولة وصمود نحو الإسلام .

وتابع ": أنا كتبت ومسحت الكلام اللي عاوز أكتبه عن المجزرة كذا مرة والحقيقة إن التعبير بالكتابة شيء صعب جدا عن يوم زي ده.

وكتب" المغير" عبر موقع التواصل الاجتماعي" فيس بوك" اليوم الاثنين" : لا يمكن وصف اللي حصل ومهما حكينا ووصفنا عشان نشرح للي محضرش اليوم ده كان عامل أزاي مش هنقدر نحكي أو نوصف 10% من اللي حصل فعلا ، عشان تدرك اللي حصل لازم تشوف من عيون 50 ألف واحد كانوا في الميدان يومها ، كانت مجزرة بكل ما تحمله الكلمة من معنى ،لكن مع ذلك ".

وأضاف: "اليوم ده كان يوم صمود أسطوري ورجولة منقطعة النظير وشجاعة لم يتعود عليها العالم الحديث، يوم بعتبره يوم ولادتي من جديد ،اليوم اللي فقت فيه بجد وبدأت اول خطواتي نحو الحرية الحقيقية ونحو الإسلام كما نزل على محمد صلى الله عليه وسلم.

وتابع: أنا نفسي أحكي اللي حصل يومها واتكلم عن 30 شاب غيروا وجه التاريخ وعن فئة قليلة عملت معجزة بكل المقاييس بفضل من الله ورحمة ونصر لكني في هقدر حاليا للأسف لكني في يوم من الأيام إن شاء الله هتكلم وأحكي عن الرجال اللي بايعوا على الموت فكانت نجاتهم منه يومها هي في البيعة عليه انتظارا ليوم قادم ان شاء الله ينالوها فيه .

واختتم الناشط الإخواني تدوينته قائلا: يوما ما سأتكلم إن شاء الله عما حدث خلف طيبة مول في 14 أغسطس 2013".

المغير

آخر الأخبار

click here click here click here altreeq altreeq